1.14 Forbrugeradfærd

 

Opgave 1.14

 

Hvorfor er nogen tilfreds at gå i det samme tøj og have samme mobiltelefon  fem år i træk? Hvorfor er andre ikke? Hvad er det, der påvirker forbrugeradfæren? Læs evt. artiklen ”En reklamefri verden kan få os ud af kriserne”.

 

Foretag en undersøgelse af de sociologiske forklaringsmodeller (f.eks. Minerva-modellen).

[abc]

Måske kender du en, (der kender en), der går rundt med en 5-10 år gammel mobiltelefon. Prøv at finde ud af hvorfor de ikke har skiftet til en ny. Er deres opfattelse af forbrug forskellig fra din?

[abc]

Forbrugeradfærd

 

Som vi skal se nærmere på i Del II, skal forbrugeren også ændre adfærd, for at cirkulær økonomi kan fungere. Forbruget af mobiltelefoner tjener igen som et godt eksempel. I Danmark har vi, ud over at have flest pr. indbygger i hele verden, det med at udskifte dem efter bare et år. Det er langt under den levetid, mobiltelefoner har.

 

Om det gælder elektronik eller tøj, skal vi vænne os til ikke hele tiden at kræve det ”sidste nye”, men være tilfredse med det, vi har, og bruge det, vi allerede har købt, i længere tid. Det lyder måske lidt kedeligt, men vores nuværende forbrug er en fysisk umulighed på en afgrænset planet, hvis der også skal være noget tilbage til dem, som kommer efter os.

 

Vigtigst af alt er at have mindre af det, vi normalt omgiver os med. Og det kan faktisk godt lade sig gøre, uden at gå på kompromis med hverken sundhed eller levestandard. Nogen vil endda mene tværtimod.

CIRKULÆR ØKONOMI

af MutualKnowledge

© Copyright. free to circulate.

KONTAKT INFO:

 

Institut for Planlægning

Aalborg Universitet, København

A. C. Meyers Vænge 15

2450 København SV

Email: msjo@plan.aau.dk