2.12 Planlagt forældelse

PLANLAGT FORÆLDELSE

 

>>> Mekanisk forældelse. Dit produkt virker ikke længere på grund af et materiale eller en komponent, der fungerer dårligere eller helt er gået i stykker (typisk efter garantiens udløb).

 

>>> Funktionel forældelse. To eller flere dele i produktet kan ikke længere arbejde sammen - eksempelvis hardware og software på grund af opdateringer.

 

>>> Psykologisk forældelse. Dit produkt virker stadig, men du er utilfreds med det på grund af nyere modeller, som du hellere vil have.

 

>>> Økonomisk forældelse. Dit produkt har brug for en reparation, men det kan ikke betale sig på grund af for høje omkostninger i forhold til at købe nyt.

 

Som beskrevet handler cirkulær økonomi om bedre kvalitet; men hvis noget går i stykker, skal det være muligt at få det repareret.

Elektronik IV (i stykker med vilje)

 

Udfordringen i forhold til holdbarhed er stor, når det kommer til elektronik. Desværre findes der utallige eksempler på producenter, der bevidst fremstiller varer, der ikke kan repareres; men også produkter af dårlig kvalitet og holdbarhed, som derved bidrager til et højere forbrug pga. nye indkøb.

 

Der findes endda eksempler, hvor man fra producentens side bevidst begrænser produkternes levetid. Det vil sige, at produkterne er lavet til at gå i stykker eller holde op med at virke. Selv hos store anerkendte virksomheder såsom Apple, Hewlett Packard og Samsung findes der eksempler på denne forretningsmodel.

 

For at få forbrugeren til at købe mere opererer man med et begreb, der hedder planlagt forældelse. Det deles op i fire former og er meget langt fra tankerne i den cirkulære økonomi. <<<